LUND UNIVERSITY

Elite Information in China

Schoenhals, Michael

Published in:
Problems of Communism

1985

Link to publication

Citation for published version (APA):
Schoenhals, M. (1985). Elite Information in China. Problems of Communism, 34(September-October), 65-71.

Total number of authors:
1

General rights

Unless other specific re-use rights are stated the following general rights apply:

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors
and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the
legal requirements associated with these rights.

» Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study
or research.

* You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

* You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Read more about Creative commons licenses: https://creativecommons.org/licenses/

Take down policy
If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove
access to the work immediately and investigate your claim.

LUND UNIVERSITY

PO Box 117
221 00 Lund
+46 46-222 00 00


https://portal.research.lu.se/en/publications/086bbd46-6bbd-4b89-8b8f-d95e6130a824

Download date: 11. Jun. 2026



“

hofes

Michael Schoenhals

VIRTUALLY ALL scholarly studies of the Chinese
political elite have been hampered by the almost com-
plete lack of information about how its members
regularly secure data necessary for rational policy-
and decision-making. Outside of China, and indeed
even outside of the Chinese Communist Party (CCP),
little is known about this important subject. Through
what means do the members of the CCP central lead-
ership and the State Council keep themselves up to
date on what is happening within China and beyond its
borders? How do they get prompt reports on impor-
tant political events, natural disasters, or societal
developments? How do they stay briefed on the politi-
cal climate prevailing among the Chinese population,
what “the masses” think of the CCP, and how the
lower level echelon of the party views those at the
top? What are the channels through which they re-
ceive their daily news, and how do these channels fit
into China’s political system?

This article tries to provide some answers, albeit
tentative and speculative ones, to these questions by
describing and analyzing Neibu Cankao (Internal
Reference), the most important controlled-circulation
information bulletin in the People’s Republic of China
(PRC). Published twice daily by the New China News
Agency (Xinhua), Neibu Cankao contains domestic
news reports intended exclusively for China’s political

Michael Schoenhals is a Ph.D. Candidate at the Uni-
versity of Stockholm, writing a thesis about the
politics of China's Great Leap Forward. He has
published a number of pamphlets and articles on
Chinese politics and economics, mostly in Sweden,
and has read papers on Chinese political discourse at
the School of Oriental and African Studies (London)
and the University of Copenhagen. Mr. Schoenhals

currently lives in London.
65

Elite Information in China

elite. The following pages will briefly present its his-
tory, its editorial policy, and its contents. Also in-
cluded is a short section on the role restricted news
bulletins play in the Chinese political system and a
brief overview of other PRC “internal” publications
similar to, but more widely distributed than, Neibu
Cankao.

Reliable information on Neibu Cankao is difficult to
obtain. Although foreigners working in China in recent
years have found it increasingly easy to gain access
to other supposedly classified publications, such as
Xinhua's Cankao Xiaoxi (Reference News) and
Cankao Ziliao (Reference Materials),! Neibu Cankao
has remained more or less inaccessible. Indeed, ref-
erences to it can be found only in official publications
governing journalistic work in China and in some pro-
nouncements of high-ranking Chinese officials. For
this reason, information on Neibu Cankao is some-
what sketchy and almost completely derivative; to my
knowledge, few, if any, foreigners have ever seen it,
and if they have there has been scant mention of it.
Nonetheless, careful examination of official Chinese
documents on neibu duwu (internal reading material)
does yield considerable insight into an area one West-
ern authority on China’s political elite says we “know
almost nothing about.”?

Xinhua’s News for Elites

Xinhua was founded by the Chinese Communist
Party in 1937. During China’s War of Resistance

' See, e.g., Jorg-Meinhard Rudolph, “China’s Media: Fitting News to Print,” Problems
of Communism (Washington, DC), July-August 1984, pp. 58-67; and idem, “Cankao
Xiaoxi: Foreign News in the Propaganda System of the People’s Republic of China,”
Occasional Papers/Reprints Series in Contemporary Asian Studies, Baltimore, MD,
University of Maryland Law School, 1984.

* Kenneth Lieberthal, quoted in Godwin C. Chu and Francis LK. Hsu, Eds., China’s
New Social Fabric, London, Kegan Paul International, 1983, p. 112.




Elite Information in China

R e T T R e R Sl e R S |

against Japan (1937-1945) and prior to the establish-
ment of the People’s Republic of China in 1949, it was
the party’s official news agency. In 1950, by decision
of the new People’s Government, it also became the
official news agency of the state.® Today, it is a cen-
tral government organ (subordinate to the State Coun-
cil), but is closely tied to the party Central Committee
Propaganda Department and is an integral part of
China’s political system.* Its current director, Mu
Qing, is a member of the Central Committee® and
holds a formal position equivalent to that of a State
Council minister.®

Xinhua's primary task has remained more or less
the same since 1950, despite the numerous political
campaigns and upheavals that have shaken China
during the last 35 years. In one document, this task is
defined as the collection and dissemination of infor-
mation about “new things, new conditions, new peo-
ple, and new experiences.” Such information is to
“serve a didactic purpose and be of use to the masses
as guidance or reference for them in their work.”
Finally, Xinhua news dispatches are to be “compre-
hensive, timely, and accurate.””

But Xinhua does not serve only “the masses.” A
lesser known, but equally important, task of Xinhua is
serving the special information needs of China’s politi-
cal elite. Through such publications as Neibu Cankao,
China's news agency supplies the central party, gov-
ernment, and military leadership with regular reports
about such things as the “views and moods prevailing
among the masses” and “problems and defects in the
work” of the party.? In short, it satisfies fundamentally
different needs for the PRC'’s leaders than for the rest
of the Chinese population.

Since Xinhua began publishing Neibu Cankao in
1951,° it has remained the most exclusive publication
of its kind in China. Although its exact circulation is
not known, circumstantial evidence and statements

3 Zhongguo Gongchandang Xinwen Gongzuo Wenjian Huibian (Collected Documents
on Journalistic Work of the Chinese Communist Party —hereafter Wenjian Huibian),
Beijing, Xinhua Chubanshe 1980, Vol. 2, p. 66. This neibu compilation in three volumes
contains 359 documents on CCP press and propaganda work written between 1921
and 1956, almost none of which was previously known or available outside China.

“ For details on the relationship between Xinhua and the CCP Propaganda
Department, see Wenjian Huibian, Vol. 2, pp. 191-92.

5 See US Central Intelligence Agency, Directory of Chinese Officials: National Level
Organizations, CR 85-12068, Washington, DC, June 1885, p. 122.

¢ Zhonghua Renmin Gongheguo Quanguo Renda, Zhongyang he Difang Zhengfu,
Quanquo Zhengxie Lijie Fuzeren Renming Lu (List of the Names of Responsible
Persons of Past National People’s Congresses, Central and Local Governments, and
National Political Consultative Conferences of the People’s Republic of China), Beijing,
Renmin Chubanshe, 1984, includes the head of Xinhua among persons of ministerial
rank.

” Wenjian Huibian, Vol. 2, p. 250.

® |bid.

from Chinese informants (the reliability of which
cannot be verified) suggest a readership of some
1,000 to 2,000. One CCP document describes the
readership of Neibu Cankao as all “responsible com-
rades within the central leadership.” Just how many
people this might actually refer to is difficult to deter-
mine, but CCP General Secretary Hu Yaobang has put
a similarly designated category of people at between
one hundred and a few thousand.'* About all one can
say with certainty is that the circulation of Neibu
Cankao is extremely restricted. In the 1950’s, it was
published somewhat irregularly, though on average it
appeared once a day; today it appears twice daily,
once in the morning and once in the afternoon.'?

Initially, Neibu Cankao was edited in a somewhat
improvised fashion, without precise and established
guidelines as to its content and editorial policy. In July
1953, however, the CCP Central Committee presented
Xinhua with a set of regulations detailing what it
wanted the bulletin to contain. These “Regulations
Governing the Writing of Internal Reference Materials
by Xinhua Journalists” still constitute the basic
charter of Neibu Cankao. According to the “Regula-
tions,” Neibu Cankao is to contain information on the
following six topics:

(1) How the party’s short- and long-term policies
are carried out in various localities and problems
that arise in this process, especially the kinds
of difficulties, erroneous tendencies, errors, and
shortcomings encountered, knowledge of which
might be of reference value for the work of leading
organs.

(2) The current political and ideological climate
among the different social strata of the people. Their
views on important domestic and international politi-

® The earliest reference to Neibu Cankao | have come across is Jan. 30, 1953 (ibid.,
p. 248). However, counting backward from two 1959 issues, the exact publication dates
and serial numbers of which are known, and assuming that Neibu Cankao appeared
more or less once a day in the 1950's, | arrive at 1951 as the most likely year in which
it commenced publication. Judging from information provided in Wenjian Huibian, it
seems highly unlikely that Neibu Cankao existed prior to the First National Xinhua Work
Conference that convened in December 1950.

° My main informant is a journalist, who, in 1982-1983, worked for a newspaper in
Beijing, which is where | spoke with him. Other informants were friends of the offspring
of persons having access to the Neibu Cankao.

' Wenjian Huibian, Vol. 2, p. 248; and Xuanchuan Dongtai Xuanbian 1979
(Selections from Propaganda Trends 1979 — hereafter Xuanbian 1979), Beijing,
Zhongguo Shehui Kexue Chubanshe, 1981, p. 204. Xuanchuan Dongtai (Propaganda
Trends) is the neibu weekly bulletin of the CCP Propaganda Department. Before the
Cultural Revolution, it was called Xuanjiao Dongtai (Trends in Propaganda and
Education), but after having been discontinued in 1966, it resumed publication under its
current title in 1979. It is, according to its preface, a publication intended to “guide the
work” of its readers, defined by the editors as CCP cadres “on or above the county
level” who are engaged in propaganda work.

2 From the same journalist cited in fn. 10.

66




Problems of Communism Sept-Oct 1985

E
000000000 R R R EEE—————————

cal events. The difficulties they encounter in their life
and work and their opinion of leading organs.

(3) Problems in united front work.

(4) [Party] work experiences whose unripe or
experimental nature makes them unsuitable for
open reporting.

(5) Details about natural disasters in various
parts of the country and the activities of
counterrevolutionary elements.

(6) Other important conditions about which open
reporting would be inappropriate.'®

Although these topics have remained the same for
over three decades, the way in which they have been
interpreted by Xinhua editors and journalists has not.
“Important conditions about which open reporting
would be unsuitable” have in part depended on his-
torical and political circumstances. Presumably, they
encompassed a much broader range of facts in the
days of the Korean war than they do today. Some indi-
cation of what is generally considered “inappropriate”
for “open reporting” by the current Chinese leadership
is given in a summary of discussions on economic pol-
icy published in 1979 in the weekly bulletin of the CCP
Propaganda Department. The summary addresses
what kind of facts should be reported openly and what
kind of reports should be published only in so called
internal publications:

However, . . . whatever forms part of the downward
adjustments should not be mentioned in the open
propaganda. Internal publications [neibu kanwu]
should systematically reflect the situation and prob-
lems occurring on the economic front in the course of
increasing production and practicing economy and
carrying out the policy of readjustment, so that cen-
tral, provincial, and municipal party committees may
be guided by them in good time.'*

As for the style and language to be used by Xinhua
journalists when writing “internal” reference materi-

'* Wenjian Huibian, Vol. 2, pp. 250-51.

'* Xuanbian 1979, p. 113. A monthly title and author index to a large number of neibu
PRC periodicals in the fields of philosophy, politics, law, economics, literature, religion,
sociology, history (including CCP history), and education is currently edited and
published by the library of the Shanghai Academy of Social Sciences under the title
Neibu Ziliao Suoyin (Index to Internal Materials). Unfortunately, the index is neither for
sale in bookshops nor available for subscription through the regular distribution system
of China's postal service, but can only be subscribed to directly from the publishers by
PRC units, schools, and organizations above the county and regiment levels.
Subscriptions from individuals are currently not accepted. It should be pointed out here
that the index does not list articles appearing in Neibu Cankao, but only more widely
distributed neibu publications such as those put out by CCP party schools, professional
organizations, and academic institutions.

als, the CCP has emphasized that they should not be
propagandistic, but aim only, or as far as possible, at
presenting “pure facts.” The 1953 “Regulations” ex-
plicitly state that “when writing reference materials,
journalists are only responsible for the objective
reporting of facts. They should neither express views
about the things they describe nor put forth demands
for action on the part of the authorities concerned.”*s

An Excerpt from Ne:bu Cankao

Xinhua reports carried in Neibu Cankao are rarely
reproduced elsewhere, but sometimes it does happen
that other “internal” publications quote or reprint
them. The following is an excerpt from a restricted
Xinhua news dispatch, as reprinted in the neibu bulle-
tin of the CCP Propaganda Department, Xuanchuan
Dongtai (Propaganda Trends), on December 3, 1979:

During the latter part of October, feudal superstitious
activities of mass character, revolving mainly around
asking the Gods for medicine, have spread rapidly
from the Yinnan region to the old city, new city, and
suburbs of Yinchuan [capital of the Muslim Autono-
mous Region of Ningxia] and the counties of Yongning
and Helan, subordinate to Yinchuan municipality,
where they are increasing in magnitude. In a very
short time there have appeared 29 places of activity in
Yongning county, spread over all the eight communes
in the county. The number participating each time in
the superstitious activities ranges from a minimum of
ten people to a maximum of a thousand. Furthermore,
at approximately 10 o'clock in the evening, on Octo-
ber the 17th, 28 trucks from Yinchuan and Helan
transported staff, workers, and local residents to
Yongning to burn incense and ask for medicine. Dur-
ing the last couple of days, these activities seem to
have become the main topic of conversation in the
alleys and courtyards here. . . .1

This short excerpt is an example of the kind of fac-
tual report that attempts to provide members of
China’s political elite with an idea of the mood prevail-
ing among a part of China’s population. In a later sec-
tion of the same report, the editors discussed the in-
habitants’ difficulties generally and attributed the
resurgence of “feudal activities” in the area to a lack
of proper medical facilities and doctors. Similar
Xinhua reports, originally circulated only among those
in the central leadership, and later reproduced in

's Wenjian Huibian, Vol. 2, p. 251.
6 Xuanbian 1979, p. 267.

67




Elite Information in China

other restricted but more widely distributed publica-
tions, have included a description of the poor morale
prevailing among People’s Liberation Army soldiers in
Fujian; a very detailed account of a series of bestial
mass murders in Guizhou; a piece about an African
student who handed in obscene photographs of him-
self and two naked Chinese women to a photo shop in
Shanghai to be developed and printed; and a descrip-
tion of how the 61 CCP members among the Chinese
personnel employed at Beijing’s joint-venture Jianguo
Hotel grapple with the delicate problems posed to
them by their “capitalist” working environment.'”

Other Neibu

What are some of the other neibu news bulletins of
lesser standing and wider circulation than Neibu
Cankao? Among these, Xinhua's bulletin containing
translations of international news from foreign
sources, Cankao Ziliao, is perhaps best known out-
side the PRC. A fairly well known bulletin containing
domestic news intended primarily for a local (as op-
posed to national/central) privileged party and govern-
ment audience is Baokan Wenzhai (Newspaper Ex-
cerpts), put out by the publishers of the Shanghai
Jiefang Ribao (Liberation Daily).'®

In the early 1950’s, the official party paper, Renmin
Ribao (People’s Daily), published a reference bulletin
similar to Neibu Cankao, but it was discontinued after
a few years since it was considered to be little more
than a duplication of the latter.'® At present, Renmin
Ribao edits a neibu bulletin entitled Qingkuang
Huibian (Situation Summary).2° Before the Cultural
Revolution, this publication was called Meiri Qing-
kuang Jianbao (Brief Daily Situation Reports).2! Qing-
kuang Huibian is different from Neibu Cankao in that it
contains not only “pure facts” and news dispatches
written by Renmin Ribao journalists, but also a consid-
erable proportion of opinions, appraisals, and com-
ments by these same journalists. One Zhang Shihong,
for instance, made the following very pertinent com-
ment on the overall information policy of the CCP in
issue No. 1178 of Qingkuang Huibian in 1979:

There are those who claim that to let the masses
know more about what goes on among the leaders of
the party would lead to ideological confusion. In reali-
ty, this is not at all so. It has always been insufficient
knowledge of things that has created ideological con-
fusion. . . .*?

Intra-Elite Communications

If Zhang's statement could be taken at face value,
there would seem to be little need for neibu. But PRC
history suggests otherwise. Mao Zedong, Liu Shaoq;i,
and other high-ranking CCP leaders have on many oc-
casions commented favorably upon restricted Xinhua
news bulletins. For example, in a letter to Xinhua on
February 2, 1953, Mao praised the agency for its cov-
erage in Neibu Cankao on “bureaucratic habits,
abuses of power, and illegal acts” among CCP cadres
in the Chinese countryside and stated that the Central
Committee got a good idea of how its instructions
were being implemented by reading the internal refer-
ence bulletin. (Later in 1953, Mao’s letter was cir-
culated within Xinhua together with a comment that
Mao had instructed the agency and its local bureaus
to “cover and expose bureaucratism, commandism,
and offenses against law and discipline and to print
this kind of news in Neibu Cankao.”)?* After the
upheavals in Tibet in 1959, Mao wrote another letter
to Xinhua suggesting that the agency keep the Beijing
leadership informed about the situation among the
Tibetans by way of Neibu Cankao.?*

In 1956, Liu Shaogi met and talked to the Xinhua
leadership on at least two occasions. He stressed that
it was imperative for political and tactical reasons to
make a clear distinction between those events that
could be openly reported and those about which re-
ports should be confined to neibu news bulletins. In
May 1956 he said:

Something that has happened may be true, but if open
reporting about it serves the enemy and not our own
cause, then we cannot allow it to be openly reported,
but should rather write about it internally. Journalists

7 Xuanchuan Dongtai Xuanbian 1980 (Selections from Propaganda Trends 1980),
Beijing, Zhongguo Shehui Kexue Chubanshe, 1981, pp. 173-78, 273, 277; and
Xuanchuan Ziliao (Propaganda Materials), No. 13, Chengdu, Zhonggong Sichuan
Shengwei Xuanchuanbu, 1984, pp. 6-15.

'® Information on the contents and circulation of Baokan Wenzhai was given to me
by foreign students studying in Shanghai. Additional information on neibu news
bulletins published in Shanghai is provided in Ziliao Gongzuo Tongxun (Newsletter on
Documentation), Beijing, People’s University, No. 3, 1981, pp. 45-47.

9 Wenjian Huibian, Vol. 2, p. 252.

20 Xuanbian 1979, p. 65. The English journalist Philip Short refers to Qingkuang
Huibian in his book The Dragon and the Bear, but his comment that it is comparable

68

to, but on a higher level of secrecy than, Neibu Cankao is, in my opinion, wrong. It is
an entirely different type of publication and is by no means, as he claims, a “secret
bulletin of domestic political intelligence.” See Philip Short, The Dragon and the

Bear —Inside Russia and China Today, London, Abacus, 1982, p. 139.

2! Information on the different neibu publications put out by the publishers of Renmin
Ribao is provided in Tantan Baozhi Gongzuo (On Newspaper Work), Beijing, Xinwen
Yanjiusuo, 1978, pp. 119-20.

22 Xuanbian 1979, p. 69.

2 Wenjian Huibian, Vol. 2, p. 248, contains both Mao's letter and Xinhua's comment.

24 Mao Zedong Shuxin Xuanji (Selected Letters of Mao Zedong), Beijing, Renmin
Chubanshe, 1983, pp. 555-56.




in China and journalists stationed abroad both must
produce internal reference materials. Neibu Cankao
should be made into an authoritative publication.?

One month later, in June 1956, Liu told the leader-
ship of Xinhua that they “must run Neibu Cankao and
Cankao Xiaoxi seriously. You must take your work
seriously. . . . You must call a special conference, and
discuss how to run Neibu Cankao.”?® In November
1956, presumably in direct response to this call for an
elevation in the status of Neibu Cankao, Xinhua sub-
mitted a report to the CCP Central Committee stating
that the agency had two primary tasks of equal impor-
tance: to provide to central party leaders reference
materials and photographs not suitable for distribution
among the general Chinese public, and to gather and
release, inside China and abroad, important and in-
teresting news about Chinese and foreign politics,
economics, culture, etc. (including both text and
photographs).?”

While Neibu Cankao is primarily a medium for the
transmission of news and information from a nation-
wide network of journalists to a small elite readership,
it at times also functions as a vehicle for high-level
intrabureaucratic communication. China’s leaders
themselves occasionally publish comments and let-
ters in Neibu Cankao. In this way, they are able to
communicate their views on particular issues to the
rest of the party, government, and military leadership
without using more formal channels, such as circulars
or directives from the various executive bodies and
departments of the Central Committee.?®

> Wenjian Huibian, Vol. 3, p. 363.

*¢ |bid., p. 381. It has been assumed by some Western scholars that Cankao Xiaoxi
commenced publication in 1956 (see, e.g., Helmut Opletal, Die Informationspolitik der
Volksrepublik China [Information Policy of the People’s Republic of China], Bochum,
Studienverlag Brockmeyer, 1981, p. 98 passim). As a matter of fact, this is wrong.
Cankao Xiaoxi had already existed for some time when it was mentioned by name in
the July 1953 CCP CC regulations referred to above. My guess is that Neibu Cankao
and the original Cankao Xiaoxi both saw the light of day at about the same time, i.e, in
1951. The reason why Liu Shaogi did not, as might have been expected in this context,
refer to Cankao Ziliao (a detailed description of which can be found in Rudolph,
“China’s Media,” pp. 58-67) is that most likely it did not exist in 1956. Possibly Cankao
Ziliao was created to succeed the original Cankao Xiaox/ in 1957 when the circulation
of the latter was increased from 2,000 to 400,000. The earliest issue of Cankao Ziliao
| have come across is one dated Nov. 8, 1957.

*" See the 28-page Red Guard pamphlet Zhanduan Liu Shaoqi Shenxiang Xinhua She

de Heishou (Chop off Liu Shaogi’s black hand, reaching out for Xinhua), n.p., n.d., p. 13.

** See Kenneth Lieberthal, with the assistance of James Tong and Sai-cheung
Yeung, Central Documents and Politburo Politics in China, Ann Arbor, Michigan Papers
in Chinese Studies No. 33, 1978, pp. 6-21, for a discussion of the significance of
Central Committee circulars as a vehicle for intrabureaucratic communication within
the Chinese political system. An index to the circulars has been compiled by the
Domestic Documentation Section of Renmin Ribao (Beijing) and published by the
publishers of Renmin Ribao under the title Zhonggong Zhongyang Wenjian Suoyin
(Index to Circulars of the CCP Central Committee). See also Ziliao Gongzuo Tongxun,
No. 1, 1982, p. 21.

Problems of Communism Sept-Oct 1985

In issue No. 2929 of Neibu Cankao, published on
December 8, 1959, a letter from Mao Zedong accom-
panied a Xinhua report on pig breeding in a People’s
Commune in Hebei Province. Mao's letter apparently
was originally directed to the head of Xinhua, Wu
Lengxi; it began with the words, “This document is
very good, please reproduce it in Xinhua’s Neibu
Cankao,” and went on to point out that the CCP leader-
ship at every level ought to consider the possibilities
of expanding pig breeding on a grand scale.?®

Useful Tool or Unreliable Crutch?

Given the importance of Neibu Cankao as a
medium through which the Chinese political elite gets
most, if not all, of its daily information on what is hap-
pening in China, it is hardly surprising that at times it
has been used covertly by some members of that elite
to try to lobby for their own stand in important policy
matters. Assuming for instance that members of the
CCP Politburo read Neibu Cankao every day—and
Mao Zedong for one said that it and Xinhua's other
news bulletin, Cankao Ziliao, were the two daily
sources of information that he always read, no matter
how busy he was®*® —whoever controls the contents of
Neibu Cankao wields a considerable amount of politi-
cal power and influence in China.

In 1962, Mao Zedong castigated Xinhua because it
had recently published too many positive reports in
Neibu Cankao on successful experiments in the PRC
countryside with so-called responsibility systems.?!
Judging from admittedly scant evidence, it seems that
Mao was afraid that too many of these positive reports
might eventually make a majority of the CCP leader-
ship come out in support of such experimental sys-
tems. Knowing the degree to which his colleagues
were dependent on Neibu Cankao for their knowledge
of what went on in the countryside, Mao used his own
political power and authority simply to forbid the fur-
ther publication of reports on the responsibility sys-
tem. In this way, he successfully obstructed further

** For Mao's letter and the editor's reference to Neibu Cankao, see Mao Zhuxi
Guanyu Fazhan Yangzhuye de Zhishi (Instructions from Chairman Mao on the
Development of Pig Breeding), n.p., n.d., 1975, pp. 1-2. For an English-language
translation, based on a garbled Red Guard version of the text, see Joint Publications
Research Service, Miscellany of Mao Tse-tung Thought (1949-1968), JPRS
Nos. 61269-1 and 61269-2, Washington, DC, 1974, pp. 173-77.

* Mao Zedong Xinwen Gongzuo Wenxuan (Selected Texts on Journalism by Mao
Zedong), Beijing, Xinhua Chubanshe 1983, p. 215.

*' Helmut Martin, Mao Zedong Texte (Mao Zedong Texts), Munich, Hanser Verlag,
1982, Vol. 5, p. 653; Martin's source was a Red Guard publication entitled Xinwen
Zhanxian Liangtiao Luxian Douzheng Dashi Ji 1948-1966 (An Account of Important
Events in the Struggle Between Two Lines on the Journalistic Front, 1948-1966),
n.p. n.d.

69




Elite Information in China

lobbying in Xinhua in support of a policy he himself
opposed.

Despite a general tendency among many Chinese
to view any neibu information as reliable and
“truthful,”®2 China’s leaders seem to be aware that un-
critical overreliance on Xinhua reports can be highly
dangerous and have politically disastrous conse-
quences under certain circumstances. Examples of
members of China’s political elite’s making “errone-
ous” decisions based on misleading information from
Xinhua in Neibu Cankao abound in the history of the
PRC.

For instance, in February 1959, while talking to pro-
vincial and municipal party secretaries, Mao Zedong
indicated that his information in May and June of 1957
concerning the amount and scope of unrest at Beijing
University had been skewed. Xinhua's reports in
Neibu Cankao, he said, had been exaggerated and
had unduly frightened him and presumably other CCP
leaders. He suggested that the decision to launch the
Anti-Rightist Campaign had been based partly on an
incorrect assessment of the political situation. Thus,
Mao warned his audience that it should not just read,
trust, and rely on Neibu Cankao.®®

Criticism has also come from those outside of offi-
cial political circles. During the 1979 “Democracy
Movement,” for example, opinions echoing those of
Mao some 20 years earlier were voiced by dissidents.
One member of the editorial board of Beijing Zhi Chun
(Beijing Spring), a leading journal of the movement,
said in a report to the Qinghua University CCP Com-
mittee in May 1979 that one of the reasons why
“magazines run by the people”’—that is, non-CCP-
controlled publications—were useful was because
they gave the “party center” an opportunity to hear
“the voice of the grass roots and the masses.” The
“democratic journals,” he said, are “much more im-
mediate and vivid” than Xinhua's Neibu Cankao.**

Neibu Cankao’s checkered history may or may not
have something to do with the recent emergence of
yet another highly restricted neibu periodical. Writing
about “errors” and “shortcomings” within the CCP on
higher levels than that covered by Xinhua reporters
and Neibu Cankao seems to be the task of a group of
writers/journalists newly affiliated with the CCP Disci-
pline Inspection Commission, the party's watchdog
organization charged with combating corruption and
political misbehavior.®*s These writers/journalists live
and work under somewhat special conditions due to
the sensitive nature of their work. In most cases the
Discipline Inspection Commission supplies them with
the “raw facts” on which they are to base their stories,
which are then printed in the Commission’s bulletin.

Unfortunately, the name, frequency, and circulation
of this bulletin are still unknown outside China.2®

Curbing Jurisdictional Conflicts

Xinhua journalists, irrespective of where they work,
are directly subordinate to the central authorities in
the head office in Beijing. One of the journalists’ most
important tasks is to be the eyes and ears of the CCP
center. In this respect they are different from other
Chinese journalists who work for local or provincial
newspapers. The 1953 CCP regulations governing in-
ternal Xinhua news bulletins clearly anticipated the
possibility of conflicts arising between leaders of local
party committees and conscientious Xinhua reporters
covering, for example, those committees’ implemen-
tation of central directives. Section Il of the regula-
tions, entitled “On Relations with Party Committees,”
addresses the relationship between Xinhua journalists
and CCP party committees:

Xinhua journalists working in various localities must
carry out their work under the leadership of the
Xinhua Head Office as well as under the simultaneous
supervision of the party committees on the various
levels. Attention must be paid to the prevention of
anything suggesting disrespect of the views of the
party committees. Of course, respecting the views of
the party committees does not mean that journalists
are not allowed to disagree and hold a different opin-
ion on certain matters. Neither does it mean that they
Should not report to the center on shortcomings in the
work that they witness. In order to facilitate their work,
it is hereby stipulated that: Materials concerning mat-
ters pertaining to the work of party committees under
the prefectural level written by journalists of Xinhua
may be sent directly to the Xinhua Head Office; mate-
rials containing reports on problems in the work of
party committees on the provincial and municipal lev-
els should first be passed on to the responsible per-
son within the provincial or municipal party committee
to look at before they are sent to the Xinhua Head Of-
fice. If a journalist is of the opinion that something

32 Rudolph, among others, notes that the neibu classification enhances the credibility
of periodicals in the eyes of the Chinese public. See “China's Media,” p. 66.

3% Miscellany of Mao Tse-tung Thought (1949-1968), p. 152.

34 Qingnian Yanjiu (Youth Research), No. 2, Beijing, Gonggingtuan Zhongyang
Yanjiushi, 1979, p. 19.

3 For a brief discussion of the Central Discipline Inspection Commission, see
William deB. Mills, “Generational Change in China,” Problems of Communism,
November-December 1983, pp. 31-32.

3¢ Information on this bulletin was given to me by a PRC journalist who had turned
down an offer to work for the Discipline Inspection Commission.

70




Problems of Communism Sept-Oct 1985

ought to be reported to the party center, even though
the provincial or municipal party committee disagrees
with the materials, the latter should be accompanied
by the view of the party committee. . . .37

Inasmuch as there appears to be no source other
than Neibu Cankao through which party and govern-

37 Wenjian Huibian, Vol. 2, p. 251.

ment organs at lower levels can receive regular,
straightforward information on the “shortcomings”
and “erroneous tendencies” at higher levels, Neibu
Cankao has become an integral part of that set of
checks and balances by which the CCP center skill-
fully retains a high degree of control over the rest of
the party. In some ways, this aspect of Neibu Cankao
almost surpasses in importance its uses as a channel
of information. :

m



